Rozhovor s dominikánským laikem Janem Jáchymem Benešem o Laickém sdružení sv. Dominika a jeho nastávajícím novém jáhenském působení

Předně bych rád pozornost čtenářů obrátil k mnoha dalším trvalým jáhnům v naší dominikánské rodině. Mnozí z nich jsou jáhny již drahně let a bez jejich obětavé a mnohdy neviditelné práce bychom neměli leccos z toho, co pokládáme dnes za samozřejmé.

Jsou též mnozí, kteří se stali jáhny v nedávné době a jsou služebníky nejen svých farností, ale mnohdy i svých sdružení, která díky rozhodnutí magistra řádu nemusejí opouštět. Jsou i tací, kteří se na jáhenství teprve připravují. Nerad bych někoho vynechal, a tak zmíním jen bratra Pavla Jana Rychetského, který bude svěcen spolu se mnou.

Do řádu jsi vstoupil v devadesátých letech, byl jsi několik let v základní formaci jako řeholník, a pak máš mnoho let zkušeností s životem v řádu jako dominikánský laik. Můžeš nějak shrnout, co pro Tebe řád znamená, jak vnímáš kazatelské poslání napříč různými větvemi dominikánské rodiny?

Odpovědět se dá vzletně: řád je díky různým větvím široce rozkročen a má možnost oslovit různé skupiny. Druhá odpověď je trochu jadrnější. Když se mě občas někdo ptal, jak bych hodnotil život v klášteře a v laikátu, odpovídal jsem: je to prašť jako uhoď 😊 A za ta léta jsem možná i částečně nahlédl do světa sester a bude to podobné. Všichni totiž máme za cíl to samé a potýkáme se v podstatě s těmi stejnými problémy. Byť máme svá specifika naše lidství, křesťanské povolání a povolání zvěstovat Pravdu jazykem srozumitelným našim posluchačům nás spojuje.

Jan Jáchym Beneš OP

Jak se podle Tebe vyvinul řád od devadesátých let po současnost? Můžeš poukázat na nějaká pozitiva či negativa v rámci toho, co se změnilo?

Zde bych rád navázal na předchozí otázku. Za těch něco málo víc než 40 let, co mám s řádem nějaký kontakt jsme zvládli vstoupit do svobody a neztratit svou identitu. Ustáli jsme i opadnutí prvotního nadšení a přehnaných očekávání po „srážce“ s realitou. Dokázali jsme se otevřít podnětům zvenku a naopak ukázat, že i my umíme překvapit. Mnozí členové z dominikánské rodiny se pohybují světem svatého Tomáše s neuvěřitelnou samozřejmostí a lehkostí a otevírají okno poznání ostatním. Umíme i v malém počtu „projekty“ o kterých se hovoří i ty, které takovou publicitu nemají, ale o to víc jsou možná důležité. Umíme setkání celé naší dominikánské rodiny, které už má už sebou čtvrtstoletí a přerušeno bylo jen covidem a letos jsme se sešli v jiné sestavě, ale s celou rodinou, když jsme vyprovázeli sestru Gabrielu. A to není běžné.

„Ale to mám proti tobě, že už nemáš takovou lásku jako na počátku.“ (Z. 2,4) V době svobody, kdy jsme začali žít každý ve své komunitě, ve svém sdružení, ve své „bublině“. Začali jsme ztrácet onu sounáležitost, kterou jsme společně zažívali v době nesvobody. Není to výtka, spíš prosba, abychom více žili společně. Abychom společně neplánovali apoštolátní a misijní aktivity, které nemá kdo plnit, protože je nás stále méně. Abychom společně a každý ve své větvi neřešili „nábor“ a nedostatek nových členů. Abychom neočekávali „spásu“ od druhých a nezahrnovali je úkoly, na které ani oni nemají síly. Přestáváme o sobě vědět a já bych si přál, abychom více sdíleli (a zapomeňme na v našem prostředí obvyklé konotace toho slova) navzájem své životy a starosti bez vytváření nových struktur a oficií, ale „při společném tlachání u kávy a zákusků“ 😊

Nyní se připravuješ na jáhenské svěcení. Jak se na tuto službu těšíš? S čím do nyní především vstupuješ?

Jedna spolusestra se mě nedávno zeptala: „Těšíš se?“, řekl jsem: „Ano.“ „A bojíš se?“ „Ano“. „Tak to je dobře.“ shrnula s úsměvem. Jáhenskému svěcení předchází tříletá formace, kdy si člověk znovu a znovu odpovídá na různé otázky. A vzhledem k tomu, že mi předchozí cyklus „unikl o vlásek“ měl jsem tu dobu očekávání a nejistoty o něco delší. Takže když to shrnu, vstupuji do této služby s radostí a vděčností na straně jedné a s pocitem zodpovědnosti a s bázní na straně druhé. S bázní, která ovšem nemá strach.

Dominikánské kázání je kázání slovem i příkladem – verbo et exemplo. Už nyní máš určitě v hlavě a v srdci něco, o čem jako jáhen budeš chtít kázat. Můžeš nám něco z toho prozradit?

Co bych chtěl kázat, resp. jak bych chtěl kázat, jsem měl v hlavě a srdci už před vstupem do řádu a v letech formace v klášteře a ani později mě nikdy neopustilo. Rád bych si vyprosil dar kázání, které nebude budit obdiv, ale obrácení, jak můžeme číst životopisech prvních bratří. Chtěl bych čerpat z pokladu Písma a od bratří a sester poznání, které pak přetlumočím posluchačům do jazyka, kterému rozumějí.

Kde a jak konkrétně by měla začít Tvá jáhenská služba v prvních měsících po vysvěcení?

Jáhen je pomocníkem biskupa a je inkardinován do jeho diecéze k práci ve vybrané farnosti. Moje domovská farnost je v tomto ohledu farnost při kostele sv. Petra a Pavla v Praze v Radotíně. Ale chtěl bych pokračovat i v dominikánské rodině a doufám, že tomu tak bude. Dnes jsem se vrátil z duchovních cvičení a měl jsem hned 2 telefonáty: žádost spolusestry o uložení ostatků její příbuzné do hrobu a žádost faráře o středeční bohoslužbu slova a výstav nejsvětější svátosti oltářní. Tak si myslím, že Pán Bůh dá 😊

Za rozhovor děkuje Lukáš Fošum