Nezničitelná zeď modlitby

Otec Thomas Brogl OP, socius magistra řádu pro náš region, se dělí o zkušenosti ze své první návštěvy Ukrajiny, která se konala od 27. října do 4. listopadu.

What is your plan for today? – Not to die. Jaký je tvůj plán na dnešek? – Neumřít. Tato věta, naplněná šibeničním humorem, jak mi říká jeden z mladých lidí spojených s našimi bratry v Chmelnickém, je nyní na Ukrajině slyšet často. Jsou dvě tváře, se kterými se na Ukrajině neustále setkávám: na jedné straně vtip, srdečnost a velká laskavost, na druhé smutek a propast bolestných zážitků, které nelze z pohledu vnějšího pozorovatele postřehnout. Již nějakou dobu se říká, že téměř 80 % Ukrajinců potřebuje odbornou pomoc k překonání traumatu způsobeného válkou – lze si jen domýšlet, co to bude v budoucnu znamenat. Po návratu domů nejsou vojáci schopni o svých zážitcích mluvit. Jeden z nich – podle bratrů – přerušil mikulášskou besídku pro děti s výkřikem, že ve světle toho, co se děje na frontě, se Mikuláš slavit nedá; další, volající z fronty, vyhrožuje zastřelením učiteli, který napomínal jeho syna ve škole, až se vrátí. To vše dává jen slabou představu o tom, co lidé na frontě museli zažít.

Thomas Brogl OP na Majdanu Nezávislosti v Kyjevě mezi vlajkami připomínajícími padlé ukrajinské vojáky | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Je jasné, že válečná traumata se neomezují jen na to, co zažívají vojáci na frontě. Jeden z obrazů, který se mi vybaví, když si vzpomenu na svou návštěvu Ukrajiny, je vzpomínka, jak jsem poprvé vyšel za zdi jednoho z našich klášterů na Ukrajině. Vidím hřbitovy kolem kostelů, kde ukrajinské vlajky označují hroby padlých vojáků.

Majdan Nezávislosti v Kyjevě vyzdobený vlajkami připomínajícími padlé vojáky bojující ve válce na ukrajinské straně | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Na některých hřbitovech, například v Charkově, je jich tolik, že se to skoro nedá vydržet. Je to pohled, při kterém stojíte smutný a zmatený v širokém poli hrobů s fotkami mladých a někdy i starých vojáků. Kolik utrpení se skrývá za každým jedním osudem, za každou jednou rodinou. Matka mrtvého vojáka nám na hřbitově dává sladkosti – něco, co už nemůže dát svému dítěti, ale chce to dát ostatním, kteří ještě žijí…

Hřbitov v Charkově s hroby vojáků zdobenými vlajkami | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Bratři mi říkají, že téměř každá rodina je přímo zasažena smrtí blízkých na frontě. Na jednu stranu se válka zdá být vzdálená a život jde normálně dál: vidíte lidi, jak se smějí na ulicích, nakupují, prožívají svůj každodenní život. Na druhou stranu je válka velmi blízká a všudypřítomná – zasahuje přímo do srdce. Dobrým příkladem toho, jak se to děje, jsou bombové útoky, které systematicky zasahují města v noci – alarm se spustí nejméně dvakrát mezi soumrakem a úsvitem. Útoky jsou ve své zvrácenosti dokonale naplánované, aby lidem nedaly spát, připravily je o možnost odpočinku a připomněly, že agresoři si neodpočinou, dokud nerozbijí Ukrajinu. Zatímco já se probouzím pokaždé, když zazní sirény nebo je slyšet detonace, bratři už sirény neslyší (ani na ně nereagují) – a přesto mají vliv na srdce a duše…

Thomas Brogl OP na pozadí obytných budov zničených Rusy v roce 2022 v prvních týdnech úplné invaze na Ukrajinu | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Přes všechnu únavu, kterou vidím ve tvářích lidí, které potkávám, je jedna věc, která mě nejvíce zasáhne: vůle po svobodě a sebeurčení, která se dnes zdá být hnací silou všeho na Ukrajině a která nám dává sílu bojovat o přežití. V Buči – místě, kde byly v roce 2022 objeveny hromadné hroby civilistů z doby ruské okupace – čteme vzdornou větu: Vůle vítězí! Bratr, který žil velmi dlouho na Ukrajině, mi řekl, že to je možná největší rozdíl mezi mentalitou Rusů a Ukrajinců – nespoutaná vůle po svobodě.

Buča; zleva bratři: Olivier de Saint Martin OP, Nicolas Tixier OP, Thomas Brogl OP | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)
Památník připomínající oběti ruské okupace z roku 2022 v Buči | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)
Łukasz Wiśniewski OP a Jarosław Krawiec OP sledující výstavu fotografií v kostele v Buči ukazující exhumaci obětí ruské okupace v roce 2022 z masových hrobů | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Během své první homilie, kterou jsem přednesl na Ukrajině, v níž komentoval fragment evangelia o Bartimaiovi (Marek 10:46-52), přirovnávám tohoto slepého žebráka k Ukrajině: Bartimaius, který volá a prosí Ježíše o pomoc, je napomenut kolemjdoucími, že má mlčet a přijmout svůj osud – ale o to hlasitěji křičí. Možná podobné hlasy zní v uších a srdcích Ukrajinců, ale také na Západě – kde si někteří myslí, že nemá smysl se Rusům bránit a že by se Ukrajina měla vzdát. Pamatuji si, jak mě na začátku války překvapilo, že Ukrajina nebyla jen tak přepadena, ale vzdorovala tak statečně a chytře, že byl zastaven vojenský postup na Kyjev, Charkov a další části země. Pravděpodobně je to vůle ke svobodě, kvůli které Putin nemůže stát těsně za hranicí své země a kterou chce ze všech sil zlomit. Navíc je mi čím dál jasnější, že jde o rozbití národa. Nejen proto, aby ho začlenil do svého impéria, ale aby porazil něco, co je pro něj mimořádně nebezpečné.

Most na řece Irpiň u Kyjeva, zbořený Rusy v únoru 2022 | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Kdybych měl hledat důvod této vnitřní síly, četná setkání, která jsem absolvoval, mi dávají různé odpovědi – protože kromě vůle ke svobodě mi mnoho Ukrajinců dává poznat i svou vlastní hlubokou spiritualitu. Laičtí dominikáni v Chmelnickém mi říkají, že bez vztahu s Bohem a zakořenění v Něm by nemohli vydržet situaci, ve které se nacházejí. Ředitelka našich škol ve Fastově říká, že každodenní eucharistie jí dává sílu posilovat druhé a neztrácet naději. Je působivé, jak jasně se v této situaci ukazuje jádro víry, jak víra ukazuje svou sílu, a s jakou silou zde lidé situaci čelí. Toto je moment síly a svobody. Charkovský biskup mi daroval jako odznak slavné polní insignie ukrajinské armády, které znázorňují slovo „svoboda“ a mají uprostřed kříž – je to kříž, který dává skutečnou svobodu být svobodný v Kristu (Gal 5,1).

Ředitelka dominikánské školy ve Fastově ukazuje (zleva) Łukaszi Wiśniewskému OP a Nicolasi Tixierovi OP kryt pod školou | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Vůle ke svobodě zůstává neotřesitelnou i přes opakované pokusy zlomit tuto sílu – protože to je hlavní plán mnoha nelidských činů agresorů, o kterých jsem se dozvěděl během svého pobytu na Ukrajině. Když já, francouzští provinciálové – otcové Nicolas Texier a Olivier de Saint Martin – a polský provinciál otec Łukasz Wiśniewski stojíme v Buči u pomníku lidí zavražděných Rusy krutým a zcela svévolným způsobem a vidíme fotografie o zvěrstvech ve vedlejším kostele, ztrácíme slova a pokračujeme v jízdě mlčky.

Olivier de Saint Martin OP a Łukasz Wiśniewski OP se modlí před památníkem připomínajícím oběti ruské okupace z roku 2022 v Buči | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)
Nicolas Tixier OP si prohlíží výstavu fotografií v kostele v Buči o exhumaci obětí ruské okupace v roce 2022 z masových hrobů | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Ve stejný den – v Boroďance – vidíme další významné obrazy. Tam bylo hlavní náměstí téměř úplně zničeno ruským ostřelováním. Město bylo obnoveno a s dechberoucí rychlostí opraveny vnější rány. Jedna zničená obytná budova však byla – pravděpodobně záměrně – ponechána v troskách, protože se v médiích stala symbolem destrukce způsobené Rusy. Právě zde se slavný umělec Banksy nenápadně vzepřel destrukci a zanechal po sobě umělecká díla, jejichž cílem je dát naději vtipným, ale hlubokým způsobem. Jeho dílo David a Goliáš je jedním z nich – malý chlapec pokládá na lopatky dospělého s Putinovými rysy, který se v posledních letech rád prezentuje jako člověk zdatný v bojových uměních.

Zleva: Nicolas Tixier OP, Olivier de Saint Martin OP, Łukasz Wiśniewski OP a Thomas Brogl OP procházejí mezi budovami zničenými Rusy v roce 2022 v Boroďance | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)
Thomas Brogl OP, na pozadí Banksyho dílo David a Goliáš | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Dalším uměleckým dílem, které jsme na tomto místě viděli, byla dívka provádějící na zřícenině gymnastická cvičení. Oba jsou obrazy naděje – pravděpodobně to, co Ukrajina dnes nejvíce potřebuje. Také v Boroďance najdeme dílo anonymního, nejspíše místního umělce, který své graffiti vytvořil na zdi obytného domu zdevastovaného ruskými střelami. Houslista na něm hraje píseň naděje, jejíž symbolické tóny byly namalovány v ukrajinských barvách a jdou do ruiny mluvit o něčem jiném než o ničení a nalít sílu do všech zdeptaných ničením.

Dílo anonymního umělce na zdi obytného domu zdevastovaného v roce 2022 ruskými raketami v Boroďance | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

V Borodiance se také setkáváme s Ljudmilou, která úzce spolupracuje s naším bratrem Míšou Romanivem OP z Dominikánského centra Sv. Martina de Porres ve Fastově. Během války přišla o dvě děti – tělo jejího syna se ani nepodařilo identifikovat. Navzdory tomu se z jejích rtů neozývá jediné slovo nenávisti – naopak říká, že nejdůležitější je naučit lidi, co je láska a že srdce se nemůže utopit v bolesti. Když nás potká, je nesmírně radostná a plná života, ale také tak nějak nesmírně smutná. To jsou kontrasty, se kterými se na Ukrajině neustále setkávám: velká vřelost a laskavost, ale za nimi propast smutku. Je velmi zvláštní, jak velké požehnání mám z těchto setkání, i když se během nich dotýkám hluboce zraněných srdcí. Mnohá ​​z těchto zraněných srdcí se však stala zdrojem pro jiné lidi.

Míša Romaniv OP | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Míša, který ve Fastově provozuje centrum pro děti, osoby se zdravotním postižením a uprchlíky, chtěl, aby kromě sv. Martin de Porres byla patronkou kaple zasvěcené v neděli 3. listopadu také sv. Markéta z Città di Castello.

Ikony svatého Martina de Porres OP a sv. Markéty z Città di Castello OP v kapli domova pro uprchlíky ve Fastově | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Náš magistr řádu, otec Gerard Timoner, v dopise adresovaném účastníkům obřadu ve Fastově napsal o sv. Markétě, která trpěla vážnými fyzickými omezeními: „byla slepá, ale viděla v lidech to dobré; narodila se s vrozenou rozdílnou délkou nohou, ale chodila elegantně, protože věděla, že v přítomnosti Boží chodí pokorně. Svatá Markéta milovala velkorysým srdcem, i když jako dítě nebyla milována. Byla to opravdová raněná léčitelka, postižená osoba, která umožnila ostatním, aby byli schopnější dobra, vyhnanec, který uzdravoval depresivní; ve skutečnosti byla krásnou ikonou Boží proměňující lásky.“ S tím se na Ukrajině znovu a znovu setkávám – navzdory všemu utrpení a všem zraněním zažívám krásu naděje a lásky, které mi umožňují vidět nový začátek v utrpení a zkáze.

Apoštolský nuncius na Ukrajině, arcibiskup Visvaldas Kulbokas slaví eucharistii při svěcení kaple v domově pro uprchlíky ve Fastově | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Rány samozřejmě zůstávají ranami – vnějšími i vnitřními. Nemusíte být příliš bystří, abyste si všimli nových otevřených ran na každém kroku. I když se Ukrajinci pokusí rychle uzavřít vnější rány (i na znamení své vůle k odporu), vnitřní rány zůstanou tomuto národu ještě dlouho – to se dotkne zejména dětí, které byly okradeny o bezstarostné dětství.

Zleva: Thomas Brogl OP, Olivier de Saint Martin OP, Łukasz Wiśniewski OP, Jarosław Krawiec OP a Nicolas Tixier OP na návštěvě v mateřské škole provozované Centrem sv. Martina ve Fastově | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Jsem ohromen tím, jak rychle církev a bratři dominikáni z Ukrajiny na tuto situaci zareagovali. V našem Institutu svatého Tomáše v Kyjevě probíhá jednoroční školicí kurz pro laiky v oblasti posttraumatických poruch k poskytování podpory, a v uprchlickém domově ve Fastově se zřizuje struktura, která má sloužit právě tomuto účelu. Velmi na mě zapůsobilo, jak bratři, ač nepočetní (pouze 22 bratří žije v klášterech ukrajinského vikariátu), pracují ve velmi odlišných oblastech – od intelektuální formace (v oblasti univerzitní výuky, včetně výchovy katechetů) a vytváření nových výzkumných institucí (jako je historický institut zabývající se dějinami církve na Ukrajině, který má vzniknout v Kyjevě), přes práci ve farnosti a pastorační práci až po sociální pomoc (Centrum Sv. Martina de Porres ve Fastově – domov pro děti a uprchlíky, který také nabízí podporu lidem s mentálním a tělesným postižením, a kromě toho poskytovala poskytuje konkrétní ambulantní pomoc ve válečných oblastech). Zkrátka extrémně svědomitá a moudře organizovaná práce několika bratrů na Ukrajině přináší opravdu znatelné změny v jejich prostředí. Obrovská skupina pomocníků, která se kolem otce Míši shromáždila nejen ve Fastově, ale i po celé Ukrajině, je jako velká rodina, sjednocená, aby společně pomáhali – aby vnesli trochu naděje a úcty k lidskosti do světa postiženého válkou a brutalitou. Daří se jim také zapojit mnoho subjektů z různých zemí světa. Například Západní provincie řádu v USA (spolu s dalšími individuálními a institucionálními dárci) významně přispěla k výstavbě domu a kaple uprchlického centra, které bylo vysvěceno poslední den mého pobytu na Ukrajině, tedy 3. listopadu.

Nahoře: Znak Dominikánské provincie Nejsvětějšího Jména Ježíš v USA | Zleva: Łukasz Wiśniewski OP a apoštolský nuncius na Ukrajině, arcibiskup Visvaldas Kulbokas slavící eucharistii při svěcení kaple v domově pro uprchlíky ve Fastově | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Hodně se staví, ale – jak je normální ve válce – ještě více se ničí. V Charkově nás při příchodu do kláštera i do biskupské rezidence vítají výbuchy. Setkání s biskupem Charkova a Záporoží o. Pavlem Hončarukem, jehož diecéze pokrývá obrovskou oblast od Charkova po Mariupol, je jedním z nejdojemnějších okamžiků mé návštěvy Ukrajiny.

Biskup Pavlo Honcharuk a Thomas Brogl OP během setkání v biskupské kurii v Charkově | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)
V charkovské katedrále (zleva) Thomas Brogl OP, Zdzisław Szmańda OP, biskup Pavlo Honczaruk, Jarosław Krawiec OP, Andrzej Kamiński OP | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Biskup Pavlo nám říká, že pouze 2 500 ze 70 000 katolíků, kteří žili v Charkově před ruskou totální invazí v roce 2022, je stále tam – zatímco všichni kněží zůstávají na místě. Nejdůležitějším svědectvím – jak říká biskup – je zůstat tam, kde jste, a proto je tak vděčný za přítomnost dominikánů v Charkově, přestože mají na starosti stále menší počet věřících. Jedné mše ve vězení se účastní pouze tři lidé, ale pro našeho bratra, který ji slaví, to není problém – pro něj jsou důležité jiné kategorie než čísla. Sám biskup říká, že je velmi klidný tváří v tvář neustálému riziku smrti a že rozhodující je rozhodnutí, zda budeme stát pod křížem, nebo zůstaneme lhostejní a ve své komfortní zóně. Hranice rozhodování a hranice mezi lhostejností a závazkem, která prochází našimi srdci, je mnohem důležitější než jakékoli národní hranice – bez ohledu na to, jak mohou v budoucnu vypadat. Během společné procházky se biskup, pod dojmem zvláštního zvuku, který zaslechl, okamžitě začal rozhlížet – naštěstí se ukázalo, že zvuk vycházel z motoru auta, a ne z nepřátelského dronu. Večer se dozvídáme, že výbuchy během mše, kterou jsme slavili, zasáhly policejní stanici, která byla zcela zničena – tento ruský útok měl za následek smrt a zranění. To znamená další prodloužení nekonečného řetězce utrpení, které tentokrát postihlo mnoho jednotlivců i celé rodiny. Po návratu domů do Kyjeva udeří dron v bezprostřední blízkosti kláštera. Ale bratři zůstávají klidní – mír, jehož zdroj nelze nalézt v nich samotných.

Jarosław Krawiec OP na Majdanu Nezalezhnosti v Kyjevě mezi vlajkami připomínajícími vojáky, kteří zemřeli v boji proti ruským agresorům | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)
Nicolas Tixier OP a Jarosław Krawiec OP si prohlížejí fotografie vojáků, kteří zemřeli v bitvě s ruskými jednotkami, připíchnuté na stěnách katedrály sv. archanděla Michaela | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)
Łukasz Wiśniewski OP a Thomas Brogl, na pozadí socha sv. archanděla Michaela, který je patronem Ukrajiny | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

Během mé cesty na Ukrajinu navštěvujeme i památná místa v Kyjevě, která nás velmi dojímají. Vidíme vlajky vlající na Majdanu Nezávislosti – náměstí, kde se bojovalo o nezávislost Ukrajiny, mj. během tzv. oranžová revoluce – a každá z nich nese jméno jednoho z padlých vojáků. Obratem na dalším symbolickém místě – katedrále sv. Michaela v Kyjevě, která byla komunisty zcela zničena a po pádu Sovětského svazu znovu postavena – vidíme fotografie vojáků, kteří zahynuli za války. Fotografie jsou seřazeny v neúnosně dlouhé řadě na straně zdi katedrály. V samotné katedrále se za ně modlí. Svatý Michael je také patronem hlavního města Ukrajiny – a je také spojen s vůlí vzdorovat zabitých vojáků, které vidíme na fotografiích.

Mozaika Blahoslavené Panny Marie v katedrále Boží Moudrosti v Kyjevě | foto: Radosław Więcławek OP (CC BY-ND 4.0)

V katedrále Svaté Moudrosti v Kyjevě obdivuji starou mozaikovou ikonu Panny Marie z 10. století, na kterou jsem pronesl homilii na začátku války, když jsem ještě sloužil jako kněz v kostele sv. Martina ve Freiburgu, který má také ukrajinskou řeckokatolickou farnost. Na rozdíl od mnoha jiných kostelů, z nichž některé byly systematicky ničeny – ve středověku Mongoly a ve 20. století Němci a Rusy – tento přetrval věky. Marie v něm drží ruce natažené nad Ukrajinou v gestu modlitby. Byl umístěn na 5,5 metru silné zdi. Ukrajinci tuto zeď nazývají „nezničitelnou“ – ne proto, že by byla vyrobena z nějakého speciálního materiálu, ale kvůli modlitbě Panny Marie, které Ukrajinci důvěřují. Kéž Mariina modlitba, která trvá po staletí, provází Ukrajinu i touto dobou a obnoví její naději a víru v budoucnost.

Přeložil Pavel Veselský

Další články na téma Ukrajina